Plavba z Kodaně na Fjordy: Warnemünde, Stavanger, Eidfjord, Kristiansand a Oslo

Moje první okružní plavba lodí. Už druhý den jsem věděla, že nemůže být poslední. Vybrala jsem si Fjordy, protože to je místo kam se jinak tak snadno nedostanu a na cestě byla samá městečka, co neznám. Vyrazila jsem na lodi MSC Poesia s MSC Cruises. Z Kodaně na Fjordy a zpět do Kodaně, za týden. V tomhle článku se věnuju hlavně místům, která jsme během týdne navštívili, v druhém samostatném článku se ale ještě věnuju tomu, jak probíhá okružní plavba lodí a co od toho čekat.

MSC Poesia v Kristiansand v přístavu

Itinerář týdenní plavby

1. Kodaň
  2. Warnemünde
  3. den na moři
  4. Stavanger
  5. Eidfjord
  6. Kristiansand
  7. Oslo
  8. Kodaň

Na Instagramu mám sestřih z navštívených míst během plavby, můžete se mrknout a sledovat mě pro další dobrodružství z cest.

1. den – Kodaň

Plavba začínala v Kodani, z přístavu Nordhavn. Já dorazila už den před plavbou, abych měla nějaký čas i na to prohlédnout si Kodaň. V doporučení jak se dopravit na loď psali buď taxíkem, nebo metrem na stanici Nordhavn a odtud taxíkem. Jakožto zapřísáhlý lowcosťák jsem si i na okružní plavbu lodí našla spoj MHD, který je jednak ultrajednoduchý, rychlý a jezdí často a jednak prý na tom metru taxík vůbec chytit nešel. Jela jsem z centra ze stanice Nørreport metrem do stanice Svanemøllen a odtud autobusem 164 do zastávky Oceankaj, která je přímo před jedním z terminálů. Celá cesta trvala půl hodiny a stačila na to jízdenka za 24 DKK. Už z dálky jsem viděla svou loď MSC Poesia, tak jsem zamířila přímo k ní. Měla jsem jen příruční kufr, takže jsem ho nikde neodevzdávala a po rychlé kontrole dokladů jsem dostala kartu a už jsem byla na lodi. A protože to byla moje první plavba, upalovala jsem prozkoumávat, fotit a natáčet. Při té příležitosti jsem zjistila, že oběd se podává až do 16, tak jsem měla možnost hned vyzkoušet i místní buffet.

Odplouvalo se v 18, což bylo bohužel v době mojí večeře, ale nakonec jsem ještě stihla být na horní palubě než jsme úplně zamířili na širé moře. A pak už byl čas vydat se na průzkum místních barů – já si vybrala nealko piňacoládu v Baru dei Poeti, kde hrála živá hudba.

2. den – Warnemünde

Warnemünde

Taková zdánlivě nešťastná část celé plavby. Moc se mi nelíbilo, že jednou ze zastávek je německé Warnemünde, místo abychom rovnou zamířili na Fjordy a strávili tam o den dýl. Chyba! Warnemünde je opravdu krásné městečko, přímořské lázně patřící pod Rostock. Hned u přístavu je také vlakové nádraží, kterým by se do Rostocku dá dostat za půl hodiny (jezdí každých 15 minut). Tohle jsem ale vynechala a rozhodla se užít si čas jen pomalým potloukáním se po Warnemünde. A udělala jsem moc dobře.

Přístav ve Warnemünde

Němci sem jezdí na svou dovolenou. Je tu přístav malých lodí (jachty a tak, teď už mi každá loď přijde malá), kemp s karavany, velká pláž a krásná promenáda. Ve skutečnosti tu není kromě majáku a čajové konvičky vlastně nic k vidění, ale procházela jsem se tu pár hodin a to místo mě fakt nadchlo.

Uličky Warnemünde

Maják Warnemünde je 37 metrů vysoký a nahoru vede 135 schodů, je z něj pěkná vyhlídka na město i na pobřeží.

Maják ve Warnemünde

3. den – na moři

Z Warnemünde do Stavangeru jsme jeli celý den. Což může vypadat jako nuda, být celý den na lodi a nikam se pořádně nepodívat. Ne tak ale pro člověka, který je na té lodi poprvé. Pro mne byla teď loď nová destinace a měla jsem celý den na to ji prozkoumat.

MSC Poesia - horní paluba
MSC Poesia – horní paluba

Když je den na moři, je také během dne více zábavního programu, já si vyrazila na Masterchef at sea a večer do divadla na galavečer a představení kapitána lodi Henriho Leferinga a posádky (resp. managementu všech oddělení).

Masterchef at sea

Fun fact: Přestože jsme byli celý den na lodi a nikam ven nešli, jen na lodi jsem nachodila 4 km a to jsem ani neměla pocit, že někam chodím, ale ono se to na trase kajuta – bufet – horní paluba – bufet – divadlo – bar -kajuta – bar – bar – restaurace – bar – kajuta dost nasčítá.

4. den – Stavanger

Stavanger je čtvrté největší norské město, což ale pořád neznamená žádné velkoměsto. Centrum města působí spíš dojmem malého přístavního městečka, ale je zřejmé, že město se rozléhá ještě mnohem dál.

Stavanger

Tohle byla jediná zastávka, kde nás od lodi musel do města dopravit shuttle bus. Loď to má nasmlouvané tam, kde nejde zaparkovat v centru. Tady by to sice šlo, ale jedna loď už v přístavu ve městě parkovala a pro druhou už počítám není místo. Ty shuttle busy jsou docela otrava, cestou zpátky jsme čekali na příjezd autobusu fakt dlouho.

Tady nás taky jedinkrát zastihnul silný déšť, ale trval jen o pár desítek minut déle než jsem si stihla koupit pláštěnku.

Gamle Stavanger (Starý Stavanger)

Dochovalou starou část města na západní straně zálivu Vågen tvoří asi 200 dřevěných domků v dlážděných uličkách. Je to kouzelné jen tak na procházení se, zároveň jsou tam ale i kavárny a restaurace, které vypadají hodně lákavě a také obchůdky, včetně několika známých severských značek outdoorového oblečení.

Uličky Stavangeru

Lysefjord

Z přístavu v centru se pořádají vyjížďky lodí na asi hodinu vzdálený Lysefjord, který nabízí epickou krajinu plnou skalních útesů, vodopádů a ostrůvků. Hlavním turistickým cílem je tu 604 metrů vysoký Preikestolen, skalní blok s plošinou nahoře a výhledem do okolí.

Stavangerské muzeum ropy

Muzeum je postavené jako replika ropné plošiny a je hodně interaktivní a promítají tu film o historii ropného průmyslu v Norsku. Určitě jedno z těch zajímavějších muzeí – pokud bych pominula fakt, že mě tohle téma vlastně vůbec nezajímá, ale i tak jsem se šla podívat, protože jsem nikdy v žádném podobném muzeu nebyla. A z horní plošiny je hezký výhled po okolí směrem do moře.

5.  den – Eidfjord

Na břehu fjordu Eid, v kraji Vestland je městečko Eidfjord. Co mi vyrazilo dech na první pohled bylo, jak naše loď stála v přístavu přímo na okraji tak malého města, bez nadsázky snad menšího než ta loď. V Eidfjordu žije asi 600 obyvatel a pohled shora nabízí pár rozesetých domečků kolem centra. Tady je to hlavně na procházku. Přímo u přístavu je také infocentrum s nabídkou nějakých výletů a turistickým vláčkem na ani ne hodinovou projížďkou Eidfjordem.

Eidfjord

Eidfjord je ve vnitřní větvi fjordu Eid, v Hardangerfjordenu, což je jeho vnitřní větev dlouhá 179 km. Druhý největší norský fjord a čtvrtý celosvětově největší. Podle mapy jsem byla překvapená, že tamtudy vůbec naše loď může projet, ale ve skutečnosti je fjord hodně široký a výhledy na pevninu byly pořád dost daleko. Šířka fjordu je v různých místech 2 až 10 kilometrů, což je dost.

Kostelík v Eidfjordu

Neuvěřitelný je, jak přijede do takového malého městečka loď, která rázem znásobí počet lidí ve městě, ale nikde (kromě informačního centra) to nebylo poznat. Jak se každý rozprchnul někam jinam, nebylo to vůbec znát.

MSC Poesia v Eidfjordu

6.  den – Kristiansand

Kristiansand

Kdybych měla vybrat ze všech zastávek jednu, kde bych týden zůstala, vybrala bych Kristiansand, v hrabství Agder. Město není úplně malé, takže je tu pořád co dělat, je tu živo a spoustu zajímavých míst kam si sednout a jen tak koukat jak jde život kolem. Přístav byl opět hned za rohem kouzelné “náplavky” a po asi deseti minutách chůze směrem do přírody na druhou stranu než je centrum jsem byla mimo město a úplně sama. A příjezd do Kristiansandu podél okolních ostrůvků taky stojí za řeč. Jak jsem později zjistila, je tu i letiště, takže vrátit se sem jednoho krásného dne by nemělo být až tak složité. Z Prahy se sem létá s přestupem v Oslu.

Kristiansand - Fiskebrygga
Kristiansand – Fiskebrygga

Maják Odderøya

Místo kam jsem zamířila jako první byl maják, který jsem viděla už z lodi a který tu stojí už od roku 1874.  Maják je dole u pobřeží a cesta k němu vede přes kopec. Cestou na maják je několik odboček na krásné výhledy.

Fiskebrygga

Místo, kde bych mohla zůstat celé odpoledne a byla bych spokojená. Je to zrekonstruované staré přístaviště na kanálu mezi dvěma přístavy, takže prakticky hned po vystoupení z lodi. V přístavi už jsou jen malé čluny a okolo barevné domečky. Okolo vody jsou dřevěné schody, a lidi tu jen tak se zmrzlinou v ruce sedí a relaxují a pozorují přijíždějící lodičky.  Okolo jsou kavárny a obchůdky a také velký, stále fungující, rybí trh.

Kristiansand - rybí trh
Kristiansand – rybí trh

Centrum města a katedrála

V centru stojí impozantní katedrála a na rozdíl od Eidfjordu, tady bylo centrum narvané lidmi. Asi ne (jen) těmi z naší lodi, zřejmě tu probíhala nějaká slavnost, bylo tu i hodně stánků. V Kristiansandu jsem také našla dobrou kavárnu Cuba Life Kaffebar, to bylo jedinkrát, kdy jsem si dala něco vedle all inclusive na lodi.

Kristiansand katedrála

7.  den – Oslo

Z celé cesty asi nejhezčí příjezd do přístavu mělo Oslo. Po vyplutí směrem na Kodaň jsem na horní palubě zůstala snad hodinu, než jsme se od pevniny vzdálili až moc. Překvapivě i v Oslu jsme byli v přístavu v centru, hned před pevností Akershus. Odplouvali jsme dříve odpoledne, ale i tak jsem stihla vše, co jsem stihnout chtěla a město si dost užila.

Pevnost Akershus - pohled z lodi
Pevnost Akershus – pohled z lodi

Koupila jsem si celodenní lístek na MHD za 117 NOK přes aplikaci Ruter a hned v první tramvaji narazila na revizora, abych se tím lístkem mohla pochlubit. Nejdřív jsem šla k Opeře, pak do Frogner parku, kde jsem také potkala velkou skupinu  lidí z naší lodi, kteří si zřejmě teda koupili nějakou tour s průvodcem, tak jsem měla radost, že tam nemusí stát na sluníčku a poslouchat dlouhou historickou přednášku a můžu si to projít po svém.

Frogner park

Z Frogner parku jsem vyrazila k norskému královskému paláci a odtud jsem se dotoulala uličkami až k radnici (Rådhuset). Ta už je na dohled z přístavu, kde kromě naší lodě jsou i malé a turistické lodě na krátké vyhlídkové plavby.

8.  den – zpět do Kodaně

Poslední den už jen sbalit, zaplatit útratu a vrátit se zpět do Kodaně a na letiště. Cestou jsem se stavila na jídlo v tržnici TorvehallerneKBH.

Poznávat takhle každý den jiné místo a přepravovat se lodí mě hodně bavilo. O tom, jak funguje okružní plavba lodí píšu taky.

Tipy na cestování nejen na Fjordy

✈️ Při cestování do zahraničí používám kartu Revolut. Směňuju místní měnu dobrým kurzem a vybírám z bankomatu zdarma.