Komodo dragons a ostrovy Padar, Rinca a Kelor

Abychom spatřili komodského draka, museli jsme naší základnu v Labuan Bajo na ostrově Flores opustit během hluboké noci. Loď z přístavu vyrážela v 5.30 ráno. Náš kapitán Bonito na sebe nechal slušnou chvilku čekat, tak se trochu bojíme, aby náš výlet neskončil hned u snídaňového balíčku, ale nakonec se Bonito rozhodl, že nás teda vyzvedne, nalodí, seznámí s plánem cesty a odveze.

Kde se ubytovat v Labuan Bajo

Tipy na ubytování v Labuan Bajo

Cesta lodí na Padar Island

Část posádky cestu prospala, část se bavila pozorováním okolí i doprovázejících delfínů. Ostrovy, které míjíme vypadají krásně.

Padar Island

Po 3 hodinách plavby první zastávka a hned snad nejkrásnější ostrov, jaký jsem kdy viděla. Tu krásu jsme si teda museli vybojovat výstupem na vrchol, ale ten pohled byl k nezaplacení. Koukáme na tři zátoky s černou, růžovou a bílou pláží. Kopečky mají až neuvěřitelný odstín zelené, vypadají jak z mechu.

Ostrov Padar

Asi jsme si tu nádheru užívali déle, než měl kapitán v plánu, ale uplatili jsme ho čokoládou a tak se na nás zas začal usmívat. Naštěstí, protože přes všechnu tu krásu to není místo, kde by člověk chtěl zůstat. Na ostrově není totiž vůbec nic. Teda kromě tří komodských draků a ty v noci taky potkat nechceš.

Ostrov Rinca

Průvodce ostrovem

Za varany jsme nejeli na ostrov Komodo, jak by z jejich názvu mohlo plynout, ale na ostrov Rinca. Na ostrově Rinca je jich totiž dokonce více (1500) než na Komodu (1300). Na Komodu jsou ale větší.

Vstupujeme na ostrov a nejdřív řešíme nutné formality — vstupné 230 000 IDR a zápis do knihy hostů. Dostáváme přiděleného průvodce Fidela Castra, který se našim vtípkům na to jméno tak urputně nesměje, že začínáme pochybovat, že jde o jméno smyšlené.

Malý varánek nás přišel přivítat hned ke vstupu. Ještě nevíme, jak se k němu chovat, tak ho Fidel odehnal klackem. Mezitím nám vypráví, že když člověka kousne komodský drak, musí do 10 hodin do nemocnice, jinak má tak trochu smůlu. Bohužel teda tady v tak blízkém okolí nemocnice nejsou.

Komodo dragon

Za chvíli potkáváme už větší varany. Jde z nich strach, ale fotíme si je úplně stejně jako Latte art. Hezky ze všech stran a co nejvíc zblízka. Fidel nás drží dál. Naštěstí jsou už unavení.

Komodo dragons

Po ostrově jsme se procházeli asi hodinu a potkali ještě spoustu malých i velkých varanů. Kryjeme si záda, nikdo nechce jít poslední. Prý je tu i kobra plyvací. Po téhle informaci mi i stokilový varan přijde jako domácí mazlíček.

Komodští varani čekající u kuchyně

Jak si žije komodský varan

Varaní samice je těhotná jeden měsíc. Pak naklade vejce (kolem 20), která kontroluje další 3 měsíce. Za 8 až 9 měsíců se z vajec vylíhnou ještěři. Matka se za nimi za těch 8 až 9 měsíců vrací, ale ne proto, aby se o ně postarala, nýbrž proto, aby je sežrala. Varani jsou kanibalové! Když je kámoš nesežere, dožívají se až 30 let.

Během těch 3 měsíců, co chodí vejce kontrolovat, kolem jámy s vejci dělá další jámy, jako kamufláž, aby vejce nikdo nenašel. Jenže je tak blbá, že je pak nenajde ani sama, když je jde sežrat. Takže malí varánci přežijí, aby se mohli po zbytek života bát, že je ti větší sežerou.

Mezi velkými a malými varany to funguje tak, že ráno (6-10) jsou aktivní ti velcí, pak odpočívají a aktivní jsou malí. Ti se pohybují na stromech, kam velcí už nemůžou, takže je to dobrá schovka.

Když velký varan nelapí malého varánka, vůbec mu to nevadí a chytne si jiné zvířátko, třeba jelena, divoké prase nebo bůvola. Pochutná si i na zdechlině.

Najednou dokáže sežrat svačinku velikosti až 80 % vlastní váhy. A pak naopak dokáže několik týdnů nežrat vůbec. Nejdelší ulovený varan měl 3,13 metrů a 166 kilo, takže pěkný macek. Má ostré zoubky a hlavně jed ve slinách, který působí jednak jako sedativum a druhak proti srážení krve. Varan se tak zahryzne, obět to ukolíbá, vykrvácí a milý varánek si může celkem bez další práce začít pochutnávat.

Varan je poměrně hbitý, přiskočí v mžiku. Dokáže sprintovat rychlostí 20 km/hod, ale nevydrží dlouho.

Národní park Komodo v Indonésii

Národní park Komodo je je zapsaný na listině Světového přírodního dědictví UNESCO. Je tvořen 3 většími ostrovy — Komodo, Padar, Rinca a 26 malými ostrůvky. Jeho účelem je chránit komodského varana, založen byl v roce 1980. Je na pomezí dvou oceánů, Indického a Tichého, takže se tu setkávají dvě skupiny živočichů z různých částí Země.

Šnorchlování u ostrova Kelor

Asi abychom ze sebe smyli všechno to bahno, které jsme nabrali na ostrově Rinca jsme dorazili na pobřeží ostrůvku Kelor na krátkou šnorchlovačku. Moc se nám nechtělo, protože na lodi byla zima, ale nakonec nám to nedalo a nalezli jsme do moře. Tam byly k vidění barevné rybičky, korály i malí žraločci.

Po dlouhém dni se vracíme večer zpět na Flores, připraveni tak akorát na to zalézt do postele a spát.

Celý celodenní výlet lodí včetně oběda a vstupu do národního parku nás vyšel na 730 000 IDR (asi 1100 Kč) na člověka.

Tipy na cestování nejen do Indonésie

✈️ Při cestování do zahraničí používám kartu Revolut. Směňuju místní měnu dobrým kurzem a vybírám z bankomatu zdarma.